Andrzej Łazęcki
| Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej | Urząd Miasta w Krakowie
Zastosowanie koncepcji zielonego controllingu.
Tomasz Dębicki
Ofensywa Offshore.
Grzegorz Strzelczyk, Lotos Petrobaltic S.A.
Andrzej Łazęcki
| Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej | Urząd Miasta w Krakowie
Dyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej i Klimatu Urzędu Miasta Krakowa. Odpowiada za planowanie rozwoju infrastruktury komunalnej, gospodarkę odpadami oraz politykę miasta wobec zmian klimatu. Koordynator dziedziny Gospodarka Komunalna w miejskim systemie zarządzania. Inicjator i lider miejskich projektów dotyczących transformacji klimatycznej i adaptacji do zmian klimatu. Inżynier z ponad 35-letnim doświadczeniem w planowaniu energetycznym, efektywności energetycznej i planowaniu infrastruktury komunalnej. W swoim życiu zawodowym występował jako projektant, audytor energetyczny i konsultant. Autor licznych projektów, opracowań i analiz dla samorządów, spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych oraz przedsiębiorstw.
Dariusz Pachniewski | Dyrektor ds. Rozwoju Biznesu | Hynfra Green Hydrogen Infrastructure
Absolwent Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego, Politechniki Radomskiej oraz Centralnego Laboratorium Naftowego.
Twórca patentu na paliwo węglowodorowe, za które otrzymał Wyróżnienie Państwowej Akademii Nauk oraz tytuł „Jakość Roku ”. Opracował strategię wdrożenia tego rozwiązania w gospodarce krajowej na dużą skalę.
W roku 2018 został powołany do Komisji parlamentarnej „ Wodorowa Polska ”. Był uczestnikiem obrad w Brukseli jako ekspert niezależny.
Na „Szczycie klimatycznym COP 24”, „Europejskim Kongresie Gospodarczym”, „EuroPower” oraz „POWERPOL" reprezentował niezależne stanowisko specjalisty ds. energetycznych w zakresie wykorzystania paliw alternatywnych.
Współpracuje z firmami, które są na etapie organizacji produkcji biopaliw drugiej generacji, zgodnych z Dyrektywą RED II, dzięki którym zredukujemy ślad węglowy w transporcie i energetyce. W tej tematyce publikuje swoje opinie i perspektywy rozwoju przemysłu energochłonnego m in.w miesięczniku „Energetyka cieplna i zawodowa".
Doradza projektom związanym z budową magazynów energii, kotłowni hybrydowych, produkcji paliw z recyklingu , OZE, spalania plazmowego, kogeneracji i trigeneracji.
W 2020 roku uczestniczył w pracach jako Doradca Zarządu ds. technologii wodorowych Cyfrowego Polsatu i ZE PAK nad pierwszym w Polsce elektrolizerem o mocy 5 MW podłączonym do bloku biomasowego 50 MW i projektem 2 stacji tankowania wodorem w Koninie i Warszawie wraz z całym łańcuchem wartości wodoru.
W styczniu roku 2019, otrzymał nominację w Kategorii „Menedżer roku – innowator” od organizatora Europejskiego Kongresu Gospodarczego.
Bierze udział w pracach nad strategią wodorową w pracach trzech grupach I , II i IV działającej w Ministerstwie Klimatu i Środowiska.
W maju 2021 roku został mianowany na „ Ambasadora Wodoru „ Akademii Młodego Mechanika”. Jest to idea skierowana do młodzieży oraz osób związanych z branżą Automotive na kształcenie młodzieży w zawodzie przyszłości jaką będzie „ mechanik elektro-mobilny pojazdów zasilanych paliwami alternatywnymi w tym wodorem.
Od września 2021 Dyrektor ds. rozwoju biznesu Hynfra Green Hydrogen
dr Wojciech Blecharczyk| wykładowca | Wyższa Szkoła Ekonomii i Informatyki w Krakowie, Akademia Górniczo - Hutnicza w Krakowie
Doktor nauk o ziemi, wykładowca akademicki / zarządzanie środowiskiem – Smart City – Smart Villages, kształtowanie środowiska, waloryzacja środowiska, ochrona przyrody a turystyka /.
Wiceprezes ZG LOP w Warszawie /1998 – 2008/ i wiceprzewodniczący Narodowej Rady Ekologicznej w Warszawie /2007 – 2013/. Były samorządowiec (trzech kadencji w latach 2002–2014). Członek International Green Mayors Assosiation, Alumni Polska oraz Polskiego Komitetu Olimpijskiego. Innowacje komunalne miasta – MPEC Kraków, prezes Izby Gospodarczej „RH plus” w Krakowie.
Promotor strategii „mądrego - przyjaznego miasta smart city w zakresie: gospodarki, mobilności, środowiska, kapitału ludzkiego w oparciu o zasady zrównoważonego rozwoju. Zwolennik i propagator koncepcji kooperacji samorządowej Smart City – Smart Villages, dążącej do osiągania dobrostanu miasta i okolicznych miejscowości poprzez wprowadzanie innowacyjnych form zarządzania i technologii z poszanowaniem tradycji podnoszących jakość życia mieszkańców. Autor artykułów i publikacji z zakresu waloryzacji środowiska i turystyki. Organizator i uczestnik konferencji i kongresów gospodarczych i samorządowych.
prof. dr hab. Grażyna Prawelska-Skrzypek
| Fundacja Małopolska Izba Samorządowa
Grażyna Prawelska-Skrzypek, profesor nauk o zarządzaniu i jakości, dr hab. nauk o Ziemi. Specjalizuje się w problematyce zarządzania w sektorze publicznym i polityk publicznych. W latach 1997-2007 dyrektorka Instytutu Spraw Publicznych UJ, 2008 i 2009 podsekretarz stanu w Ministerstwie Nauki i Szkolnictwa Wyższego. Do 2021 kierownik Katedry Zarządzania Publicznego ISP na Wydziale Zarządzania i Komunikacji Społecznej UJ. Autorka blisko 250 publikacji naukowych. W 2021 r. ekspert w projekcie „Capacity Building Programme for Public Administration to Support the Implementation of Actions for the SDGs and Sustainable Development”, realizowanym przez OECD dla Minsterstwa Rozwoju i Technologii, finansowanym ze środków UE. Obecnie (2021-2022) Przewodnicząca Rady Programowej cyklu konferencji pod nazwą „Wyzwania społeczne i środowiskowe w zarządzaniu rozwojem miast i regionów” organizowanych przez nieformalną grupę krakowskich organizacji akademickich, samorządowych i społecznych.
Helena Cygnar | Szef Biura Poszukiwań i Koncesji w LOTOS Petrobaltic S.A.
Helena Cygnar od 16 lat pracuje w branży związanej z poszukiwaniem i wydobywaniem węglowodorów, absolwentka Wydziału Geologii, Geofizyki i Ochrony Środowiska Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, specjalista w zakresie geofizyki i geologii. Karierę rozpoczęła w firmie serwisowej Geofizyka Toruń S.A. a od 2013 roku dołączyła do LOTOS Petrobaltic S.A.. Obecnie zajmuje stanowisko Szefa Biura Poszukiwań i Koncesji. Specjalista w zakresie geofizyki i geologii, a także prawa geologicznego i górniczego. Posiada uprawnienia Ministerialne kategorii I i IX.
Jerzy Gas | Prezes Zarządu | SAG sp. z o.o.
Absolwent Akademii Ekonomicznej w Krakowie o specjalności Międzynarodowe Stosunki Gospodarcze. Studia podyplomowe „Zarządzanie w gospodarce rynkowej” w Krakowskiej Szkole Przedsiębiorczości Akademii Ekonomicznej w Krakowie. Staże zagraniczne m.in. w AFOREST EMOM W Metz (Francja)- „Ekonomia rynku i zarządzanie przedsiębiorstwami przemysłowymi”.
Przez sześć kadencji członek Sekcji Mechanizacji Górnictwa Komitetu Górnictwa Polskiej Akademii Nauk.
Ukończona Akademia Zarządzania Deloitte & Touche oraz szereg szkoleń krajowych i zagranicznych z zakresu handlu, finansów, zarządzania organizacjami, restrukturyzacji przedsiębiorstw.
Pracę rozpoczął w Banku Pekao S.A. w Krakowie, następnie: Prezes Zarządu FAH Georyt S.A. w Krakowie, Dyrektor Finansowy i Zakupów w Fabryce Taśm Transporterowych STOMIL Wolbrom S.A., od 2008 roku Prezes Zarządu SAG Sp. z o.o. w Katowicach.
Od 2009 roku Radca Izby Przemysłowo- Handlowej w Krakowie, wcześniej Wiceprzewodniczący Komisji Rewizyjnej (2005-2009).
Laureat nagrody Krakowskiego Dukata i Złotego Krakowskiego Dukata Izby Przemysłowo- Handlowej w Krakowie oraz Złotego, Platynowego i Kryształowego Lauru Umiejętności i Kompetencji Regionalnej Izby Gospodarczej w Katowicach.
Odznaczony przez Prezydenta Miasta Krakowa odznaczeniem Honoris Gratia oraz Srebrną Odznaką Honorową za Zasługi dla Województwa Śląskiego przez Sejmik Województwa Śląskiego.
W 2021 r. odznaczony przez Prezydenta RP za zasługi dla gospodarki narodowej Złotym Krzyżem Zasługi.
Józef Gawron | Wicemarszałek Województwa Małopolskiego
Polityk, samorządowiec. Obecnie Wicemarszałek Województwa Małopolskiego i radny Sejmiku Województwa Małopolskiego z okręgu tarnowskiego, w latach 2006-2015 radny powiatu proszowickiego. Od trzech kadencji członek Rady Programowej TVP S.A. Oddział w Krakowie.
Józef Gawron jest absolwentem Politechniki Krakowskiej, magistrem inżynierem mechanikiem o specjalności "Technologia maszyn". Ukończył również studia podyplomowe informatyczne, studia podyplomowe ekonomiczne o specjalności "Przedsiębiorczość" oraz studia podyplomowe "Menadżer Ochrony Zdrowia".
W latach 2015-2018 zajmował stanowisko Wicewojewody Małopolskiego. W tym czasie realizował zadania związane z organizacją Światowych Dni Młodzieży. Ostatnie lata pracował na stanowiskach menadżerskich w Tauron Polska Energia S. A. oraz w Kopalni Wapienia "Czatkowice".
prof. dr hab. inż. Krzysztof Pikoń|Kierownik Katedry Technologii i Urządzeń Zagospodarowania Odpadów | Politechnika Śląska
Specjalizacja: gospodarka o obiegu zamkniętym, gospodarka odpadami, energetyczne wykorzystanie odpadów, odnawialne źródła energii, analizy środowiskowe oraz zarządzanie projektami
Na Politechnice Śląskiej wykłada m.in przedmioty takie jak: gospodarka o obiegu zamkniętym, ocena oddziaływania na środowisko w pełnym cyklu życia (LCA), zarządzanie projektami itp.
Studia magisterskie ukończył w 1993 roku na Wydziale Energetycznym Politechniki Śląskiej na kierunku Mechanika i Budowa Maszyn - specjalność Maszyny i Urządzenia Przemysłu Chemicznego i Spożywczego. Pracę doktorską obronił w 1999 roku, a w 2012 roku uzyskał stopień doktora habilitowanego. W roku 2020 tytuł profesora i stanowisko profesora zwyczajnego Politechniki Śląskiej.
Był uczestnikiem ponad 40 i kierownikiem ponad 20 projektów naukowych i wdrożeniowych, w tym 4 projektów europejskich, z zakresu gospodarki o obiegu zamkniętym, energii odnawialnej, zrównoważonego rozwoju i gospodarki odpadami oraz kilku międzynarodowych projektów edukacyjnych.
Jest autorem blisko 200 publikacji naukowych, w tym ponad 50 w prestiżowych czasopismach zagranicznych z tzw. Listy filadelfijskiej. Jest autorem m.in. książek: Gospodarka o obiegu zamkniętym w ujęciu holistycznym, Model wielokryterialnej analizy środowiskowej złożonych systemów technologicznych oraz współautorem Handbook of clean energy systems wydanej przez Wydawnictwo John Wiley & Sons. Jest autorem kilku publikacji pedagogicznych związanych z edukacją zorientowaną na wyzwania, uczeniem się opartym na projektach i nauczaniem przypadków.
Odznaczony Medalem Komisji Edukacji Narodowej (2019) oraz wieloma Nagrodami Rektorów za osiągnięcia naukowe, organizacyjne i pedagogiczne.
Był dyrektorem programu Energy Transition w EIT Innoenergy (w konsorcjum z 13 uniwersytetami z krajów Unii Europejskiej). Uzyskał międzynarodowy certyfikat zarządzania PRINCE2 oraz Agile PM. Uczestniczył również w wielu szkoleniach, m.in. English Medium Instruction w UPC w Barcelonie, Case Teaching na Harvard University i ESADE Business School, a także w szeregu szkoleń takich jak Problem Solving, Design Thinking i innych miękkich umiejętnościach.
Łukasz Franek | Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie
Obecnie Dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie, wcześniej przez prawie trzy lata Zastępca Dyrektora ds. Transportu w Zarządzie Infrastruktury Komunalnej i Transportu w Krakowie. Kieruje jednostką odpowiedzialną za zarządzanie mobilnością w mieście, a w zakresie transportu zbiorowego również w obszarze metropolitarnym.
Absolwent Politechniki Krakowskiej, następnie pracownik naukowy Uczelni, gdzie przez dziesięć lat koordynował projekty międzynarodowe oraz krajowe w tematyce zrównoważonej mobilności, a także rozwijał własne badania naukowe w zakresie zarządzania mobilnością oraz bezpieczeństwa ruchu drogowego niechronionych uczestników. Autor publikacji, między innymi analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego, wprowadzania stref ograniczonego ruchu oraz organizacji transportu zbiorowego. Autor lub współautor strategii systemów transportowych dla polskich miast, zarządzania transportem zbiorowym, planów mobilności, systemów carsharing oraz bikesharing, a także stref ograniczonej emisji komunikacyjnej.
Magdalena Maj | Polski Instytut Ekonomiczny
Kierownik Zespołu klimatu i energii w Polskim Instytucie Ekonomicznym. Jest absolwentem Politechniki Warszawskiej z tytułem inżyniera energetyki oraz Politechniki Śląskiej i Instituto Superior Técnico w Lizbonie z tytułem magistra energetyki i zarządzania. Doświadczenie zdobywała pracując w Holandii w startupie technologicznym, w czeskim przedsiębiorstwie energetycznym oraz firmach konsultingowych w Polsce. Jej główne obszary zainteresowań dotyczą technologii energetycznych, miksu energetycznego i w szczególności energetyki wodorowej.
Robert Rutowicz | Dyrektor Departamentu Obrotu Energią Elektryczną i Gazem w Polkomtel Sp. z o.o. | Wiceprezes Rady Zarządzającej Towarzystwa Obrotu Energią.
W energetyce od 25 lat. Od początku uwalniania rynku energii w Polsce czynny uczestnik w jego wdrażaniu z zakresie obrotu energią. Do roku 2010 w firmach, które w wyniku konsolidacji i zmian obecnie wchodzą w skład Tauron Polska Energia. W latach 2011-2012 w PGNiG S.A. – uruchomienie sprzedaży energii do odbiorców końcowych. W 2013 roku w Grupie Azoty S. A. w Zespole Gazowym. Od 2013 roku w Polkomtel Sp. z o.o. – odpowiedzialność za obrót energią i sprzedaż do odbiorców końcowych. Obecnie zaangażowany w energetykę odnawialną w zakresie łączenia wytwórców / prosumentów z odbiorcami.
Zawsze wyznawałem zasadę, że najtańsza energia to ta którą udało się zaoszczędzić, a pomimo tego osiągnąć zamierzone cele biznesowe.
Sebastian Oliwa | Business Development Director AON | Broker | Lider OZE
Posiada ponad 10-letnie doświadczenie w branży ubezpieczeniowej. Od 5 lat licencjonowany broker ubezpieczeniowy. W swojej karierze pracował m.in. w PZU, a także zdobywał szlify brokerskie w renomowanych kancelariach.
W Aon Polska od 2018 roku. Specjalizuje się w ubezpieczeniach OC przedsiębiorstwa, zabezpieczenia mienia, ubezpieczeń wynikających z specyfiki danej branży, a także ubezpieczeń i programów parametrycznych. Od 2021 roku zarządza dedykowanym zespołem OZE, gdzie ich głównym celem jest holistyczne podejście do ryzyka z którymi mierzą się klienci.
dr hab. Tadeusz Truskolaski | Prezydent Miasta Białegostoku
Tadeusz Truskolaski (ur. 1958) ekonomista, doktor habilitowany, profesor Uniwersytetu w Białymstoku. Na swoim koncie ma przeszło 110 publikacji naukowych. Pełnił funkcję doradcy ministra rozwoju regionalnego. Pracował w Rządowym Centrum Studiów Strategicznych nad Strategią Rozwoju Kraju oraz Programem Operacyjnym Rozwój Polski Wschodniej. Kierował Departamentem Polityki Regionalnej Urzędu Marszałkowskiego. W 2011 r. Tadeusz Truskolaski został członkiem Komitetu Regionów, organu doradczego UE. W 2006 r. po raz pierwszy wybrany został na Prezydenta Miasta Białegostoku i pełni tę funkcję nieprzerwanie do dnia dzisiejszego.
Maciej Mazur | Dyrektor Zarządzający | Polskie Stowarzyszenie Paliw Alternatywnych
Praktyk gospodarczy z długoletnim doświadczeniem w sektorze energetycznym. Od 2012 roku związany z branżą paliw alternatywnych, w szczególności z sektorem energii elektrycznej (elektromobilność). Pracował m.in. przy realizacji największych inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w Polsce oraz doradzał firmom z branży paliwowej, motoryzacyjnej, finansowej i FMCG. Absolwent Stosunków Międzynarodowych w specjalności Międzynarodowa Polityka Handlowa na Uniwersytecie Warszawskim. Posiada również dyplom MBA. W trakcie realizacji przewodu doktorskiego z dziedziny ekonomii. Autor licznych publikacji z zakresu energetyki oraz komunikacji społecznej. Prelegent wielu branżowych debat i konferencji.
Dyrektor ds. Korporacyjnych | VELUX Polska.
Prawnik, ekonomista, absolwent podyplomowych studiów AMP na IESE Business School. W firmie VELUX odpowiada za obszar regulacji prawnych, współpracę z sektorem publicznym oraz organizacjami pracodawców i innymi organizacjami biznesowymi. Wcześniej pracował w Ministerstwie Skarbu Państwa jako Radca Ministra oraz Dyrektor Departamentu Restrukturyzacji i Pomocy Publicznej. Doświadczony menadżer oraz członek rad nadzorczych, m.in. w spółkach Orlen, Polimex - Mostostal, PAIIZ.
Anna Kornecka | Dyrektor Instytutu Stowarzyszenia Program Czysta Polska
Radca prawny, ekspert, była wiceminister w Ministerstwie Rozwoju, Pracy i Technologii odpowiedzialna za budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne, mieszkalnictwo i energetykę rozproszoną. Autorka książek i publikacji. Przez wiele lat prowadziła własną kancelarię prawną, gdzie doradzała przedsiębiorcom i samorządom. Wspólpracuje z Małopolską Szkołą Administracji Publicznej na Uniwersytecie Ekonomicznym w Krakowie. Dyrektor Instytutu Stowarzyszenia Program Czysta Polska. Pomysłodawczyni i współautorka „Dekalogu Polskiej Transformacji Energetycznej".
Dr hab. Joanna Kulczycka, prof. nadzw. AGH | Prodziekan ds. Współpracy i Rozwoju Wydziału Zarządzania AGH | Kierownik Zakładu Gospodarki o Obiegu Zamkniętym | Założyciel Pracowni Badań Strategicznych w Instytucie Gospodarki Surowcami Mineralnymi i Energią, Polskiej Akademii Nauk
Autor ponad 200 publikacji (artykułów naukowych, monografii i rozdziałów w monografiach).
Uczestnik licznych komisji i rad w UE i kraju, m.in.:
Organizator wielu konferencji i warsztatów w obszarze gospodarki o obiegu zamkniętym i wykorzystania metody oceny cyklu życia (LCA) i śladu węglowego (CF) do analiz wpływu na środowisko procesów i produktów. W 2009 r. otrzymała nagrodę III stopnia za wybitne krajowe osiągnięcia naukowo-techniczne za rok 2009 - Prezes Rady Ministrów. Ma też dyplom - Dyrektora Górniczego I stopnia (2006), nadanego przez Minister Gospodarki, odznakę honorową za zasługi dla ochrony środowiska i gospodarki wodnej nr 1761 (2011) - Minister Środowiska raz Medal Komisji Edukacji Narodowej (2017), a także odznakę Honoris Gratia od Prezydenta Miasta Krakowa. Od 2013 r jest Prezesem zarządu Klastra Gospodarki Odpadowej i Recyklingu (Krajowego Klastera Kluczowego, www.klastrerodpadowy.com) oraz dyrektorem biura Instytutu Autostrada Technologii i Innowacji – wirtualnego instytutu wspierające współpracę nauki i biznesu (www.iati.pl).
dr inż. Piotr Kempf | Dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie
Absolwent Wydziału Leśnego Uniwersytetu Rolniczego w Krakowie. Przez wiele lat związany z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Od 1 lipca 2015 roku Dyrektor Zarządu Zieleni Miejskiej w Krakowie. Od początku swojej pracy w urzędzie wielką wagę przykłada do współpracy z mieszkańcami. Słucha ich potrzeb i oczekiwań, ale również stara się poprzez szereg działań angażujących mieszkańców, włączać ich w działania dotyczące terenów zielonych. Otwarty na innowacje. W ramach nowej jednostki stworzył m.in. Zespół Konserwacji Zieleni wyposażony w nowoczesny sprzęt, który odpowiada za pielęgnację dwóch najstarszych parków Krakowa. Wprowadził nowy system umów z wykonawcami odpowiedzialnymi za utrzymanie terenów zielonych – „Utrzymaj standard". Zaskakuje wciąż nowymi pomysłami, energią i pozytywnym stosunkiem do świata.
Tomasz Chruszczow | Ekspert | Członek Krajowej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko
Ekspert w zakresie krajowych i międzynarodowych polityk środowiskowych. Posiada bogate doświadczenie w zakresie dyplomacji wielostronnej, międzynarodowych negocjacji oraz europejskich procesów decyzyjnych, zdobyte dzięki aktywnej pracy w organach konwencji klimatycznej ONZ i kierowaniu globalnymi procesami negocjacyjnymi. Były Czempion Klimatyczny Wysokiego Szczebla i przewodniczący Organu Pomocniczego ds. Wdrożeń (SBI), a także Organu Pomocniczego ds. Doradztwa Naukowego i Technologicznego (SBSTA) Konwencji Klimatycznej ONZ. W latach 2018-2019 przewodniczył pracom inicjatywy ONZ ds. odporności na zmiany klimatu (UN Resilience Initiative A2R).
Szef delegacji w czasie polskiej prezydencji Rady UE, negocjator Porozumienia paryskiego.
Prowadzi własną działalność w zakresie doradztwo strategicznego – zrównoważony rozwój, wdrażanie europejskich przepisów środowiskowych w przemyśle. Prowadzi szkolenia z zakresu międzynarodowej (globalnej) oraz europejskiej polityki klimatycznej. Przygotowuje analizy w zakresie wdrażania europejskich regulacji o emisjach przemysłowych
Współzałożyciel i Senior Fellow ERCST – European Round Table for Climate Change & Sustainable Transition asbl, Bruksela
Członek Krajowej Komisji ds. Ocen Oddziaływania na Środowisko.
Bartłomiej Kozek | Kierownik Działu Zielonej Transformacji | Centrum UNEP/GRID-Warszawa
Specjalizuje się w kwestiach, związanych z kryzysem klimatycznym oraz sposobach na jego rozwiązanie, gospodarką o obiegu zamkniętym oraz budową przyjaznych dla ludzi i środowiska miast.
Szczególnie istotne jest dla niego łączenie polityki środowiskowej i społecznej w duchu trwałego, zrównoważonego rozwoju oraz budowa innowacyjnej, zielonej gospodarki.
Autor tekstów oraz współautor opracowań, poruszających ww. tematykę, takich jak „Zielony Nowy Ład w Polsce”, „Zielony Nowy Ład społeczny”, materiałów o podatkach ekologicznych oraz wpływie zmian klimatu na zdrowie publiczne w przewodnikach Krytyki Politycznej.
Polski korespondent magazynu „Green European Journal”.
Paweł Ścigalski | Pełnomocnik Prezydenta Miasta Krakowa ds. Jakości Powietrza
Absolwent Uniwersytetu Jagiellońskiego. Studia podyplomowe z ochrony środowiska ukończył na Politechnice Krakowskiej. W roku 2017 uzyskał dyplom z zarządzania przedsiębiorstwem (studia typu MBA), a w roku 2020 został absolwentem studiów MBA in Community Management na Uniwersytecie Ekonomicznym.
W latach 2010-2014 radny miasta Krakowa; pełnił funkcję przewodniczącego Komisji Ekologii i Ochrony Powietrza Rady Miasta Krakowa, był inicjatorem jej powołania. Współtwórca miejskich projektów uchwał antysmogowych, wspierał działania na rzecz zrównoważonego transportu w oparciu o infrastrukturę rowerową. Pomysłodawca różnego rodzaju akcji ekologicznych. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi, stowarzyszeniami, instytucjami, które promują walkę o czyste powietrze .
Członek rady ds. ekoMałopolski. Stypendysta Międzynarodowego Programu Liderów (IVLP) organizowanego przez Departament Stanu Stanów Zjednoczonych w temacie najlepszych praktyk w zakresie poprawy jakości powietrza.
Kamil Wyszkowski | Przedstawiciel, Dyrektor Wykonawczy | United Nations Global Compact Network Poland (UN GCNP)
W ONZ pracuje od 2002 roku. W latach 2009-2014 dyrektor biura United Nations Development Programme (UNDP) w Polsce, od 2004 do dziś Przedstawiciel UN GCNP (ONZ-owskiej sieci koordynującej z ramienia ONZ współpracę z biznesem, miastami, uczelniami wyższymi, administracją publiczną oraz organizacjami pozarządowymi), od 2011 roku Dyrektor Centrum Transferu Wiedzy – Know How Hub (powołanego w ramach UNDP Poland, obecnie zarządzanego przez UN GCNP).
Maria Andrzejewska | Dyrektor Generalna | Centrum UNEP/GRID-Warszawa | Wiceprezes Narodowej Fundacji Ochrony Środowiska
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego z wieloletnim doświadczeniem w projektach środowiskowych. Ekspert UN Environment Programme (UNEP) oraz EU w zakresie analizy danych środowiskowych. Zaangażowana w prace przy raporcie UNEP Global Environment Outlook 6, za które została wyróżniona 2020 Prose Awards (Association of American Publishers Awards for Professional and Scholarly Excellence) w kategorii nauk o środowisku. Trzykrotnie wyróżniona, wraz z zespołem UNEP/GRID-Warszawa, nagrodą Ministra Środowiska za szczególne osiągnięcia naukowo-badawcze w zakresie ochrony, kształtowania i użytkowania środowiska i jego zasobów.
Inicjatorka Partnerstwa na rzecz realizacji środowiskowego wymiaru Celów Zrównoważonego Rozwoju (SDG) "Razem dla środowiska" (2016) koordynowanego przez UNEP/GRID-Warszawa.
Współtwórczyni - wraz z prof. Bolesławem Rokiem - Programu Climate Leadership powered by UN Environment Programme.
Liderka Zrównoważonego Rozwoju magazynu FORBES Women Polska (2021). Nagrodzona Zielonym Orłem Rzeczpospolitej (2021) - wyróżnienie w kategorii TYTANKA.
Z Centrum UNEP/GRID-Warszawa związana jest od 1992 roku, a od 2008 stoi na czele organizacji.
Piotr Kuczera | Prezydent Miasta Rybnika
Prezydent Miasta Rybnika od grudnia 2014 r., radny Miasta Rybnika w latach 2006-2014, z zawodu nauczyciel historii.
Jako gospodarz miasta stawia przede wszystkim na dialog społeczny i zaangażowanie mieszkańców w działania na rzecz Rybnika. Podejmuje intensywne zabiegi w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych na rozwój miasta. Dzięki jego staraniom Zarząd Województwa Śląskiego wybrał do dofinansowania projekt Miasta Rybnika obejmujący I etap budowy drogi Racibórz-Pszczyna na terenie Rybnika. To najwyższe dofinansowanie przyznane kiedykolwiek projektowi realizowanemu przez Miasto Rybnik w trakcie kilkunastu lat ubiegania się o fundusze UE. Jako prezydent Rybnika Piotr Kuczera skupił się m.in. na intensyfikacji działań na rzecz poprawy jakości powietrza w mieście.
Realizacja spójnej polityki rowerowej, sformułowanie jasnych zasad finansowania klubów sportowych, dążenie do rewitalizacji miejsc rybnickiego dziedzictwa przeszłości i ujednolicenia estetyki przestrzeni miejskiej, zwiększanie zainteresowania inwestorów Rybnikiem, nawiązywanie bliższej współpracy z uczelniami wyższymi i przedsiębiorcami oraz zainteresowanie innowacjami technologicznymi – to obszary wyznaczające charakter jego prezydentury. Piotr Kuczera angażuje się także w działania ponadlokalne. Jako przewodniczący Śląskiego Związku Gmin i Powiatów podejmuje inicjatywy na rzecz rozwoju regionu. Jest zastępcą przewodniczącego Związku Gmin i Powiatów Subregionu Zachodniego Województwa Śląskiego z siedzibą w Rybniku. Reprezentuje ponadto Rybnik w Związku Miast Polskich.
Prywatnie jest pasjonatem fotografii i miłośnikiem dobrej literatury. Wolny czas spędza na pielęgnacji swojego ogrodu.
Agnieszka Warso-Buchanan | Radczyni Prawna | Clean Air Lead, Poland & CEE
Radczyni prawna i liderka zespołu Czyste Powietrze w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej w międzynarodowej organizacji ClientEarth.
Zajmuje się kwestiami związanymi ze strategicznymi postępowaniami sądowo-administracyjnymi w obszarze jakości powietrza. Ukończyła Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego oraz Queen Mary, University of London. Po ukończeniu aplikacji sądowej w 2008 roku złożyła egzamin sędziowski. W 2019 roku znalazła się w gronie prawników wyróżnionych przez Dziennik Gazeta Prawna za działalność w służbie społeczeństwu. Stypendystka Departamentu Stanu USA.
Izabela Domagała | Członek Zarządu Województwa Śląskiego
Absolwentka uczelni m.in. w Katowicach, Poznaniu i Warszawie z dyplomami m.in. w zakresie zarządzania (praca z zakresu negocjacji międzynarodowych), finansów, zarządzania zasobami ludzkimi, zarządzania projektami europejskimi, organizacją i finansowaniem rewitalizacji, zarządzaniem w ochronie zdrowia oraz MBA (Executive Master od Business Administration).
Ma ponad 20-letni staż pracy, w tym ponad dekadę w strukturach samorządowych. Doświadczenie zawodowe zdobywała w spółkach prawa handlowego, pełniąc funkcje kierownicze i doradcze. Swoją wiedzę z zakresu zarządzania, planowania strategicznego i negocjacji wykorzystywała również jako członek samorządowych wizyt oraz misji gospodarczych na terenie m.in. Unii Europejskiej, Rosji, Indii, Chin oraz Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Ekspert z zakresie pozyskiwania funduszy europejskich.
W latach 2014-2018 była wiceprzewodnicząca Rady Gminy Świerklaniec. Była również członkiem Bytomskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego w I kadencji oraz uczestniczyła w pracy Komisji Polityki Europejskiej i Spraw Zagranicznych przy Związku Miast Polskich będąc jej członkiem.
W listopadzie 2018 r. została wybrana na stanowisko członka Zarządu Województwa Śląskiego, gdzie jest odpowiedzialna za sprawy Europejskiego Funduszu Społecznego, rynku pracy, polityki społecznej, zdrowia, projektów regionalnych oraz inwestycji.
Pełni również funkcję przewodniczącej Wojewódzkiej Rady Rynku Pracy oraz Rady Społecznej w Górnośląskim Centrum Rehabilitacji Repty.
Grzegorz Żarski | Doradca Zarządu | Towarowa Giełda Energii S.A.
Grzegorz Żarski związany jest z sektorem energetycznym od 1993 r. Doświadczenie zdobywał jako makler giełd towarowych w Zakładzie Energetycznym w Legnicy, EnergiaPro i EnergiaPro Gigawat we Wrocławiu, gdzie odpowiadał za obrót hurtowy.
W latach 2003-2017 aktywnie uczestniczył w tworzeniu nowych obszarów w TAURON Polska Energia S.A., takich jak zarządzanie ryzykiem i portfelem, a także analiz rynkowych oraz odpowiadał za ich reorganizację, pełniąc kolejne funkcje kierownicze. W spółce TAURON Polska Energia pełnił obowiązki m.in. Dyrektora Zarządzania Portfelem oraz Dyrektora Wykonawczego ds. Analiz i Planowania.
W latach 2016-2017 zasiadał w radzie nadzorczej Tauron Sprzedaż Sp. z o.o., pełniąc funkcję sekretarza, a w 2017 r. Wiceprzewodniczącego Rady Nadzorczej MAGENTA Grupa Tauron Sp. z o.o. Od grudnia 2017 r. wykorzystuje swoje doświadczenie na Towarowej Giełdzie Energii S.A., początkowo pełniąc funkcję Dyrektora Biura Rozwoju, a następnie Doradcy Zarządu. W latach 2018-2019 pełnił obowiązki Prezesa InfoEngine S.A., a od 2019 r. zasiada w Radzie Nadzorczej InfoEngine S.A.
Jako ekspert w zakresie rynku energii, paliw, systemu handlu emisjami i członek Polskiego Komitetu Energii Elektrycznej oraz Towarzystwa Obrotu Energią brał czynny udział w pracach nad rozwojem i kreowaniem polskiego sektora energii.
Grzegorz Żarski ukończył Politechnikę Wrocławską na kierunku Przyrządy i systemy pomiarowe, jest także absolwentem Akademii Ekonomicznej we Wrocławiu, gdzie ukończył studia podyplomowe związane z zarządzaniem logistyką. Jest absolwentem programu MBA na Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie.
Krzysztof Halkiewicz | Dyrektor Biura Prawnego | Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska
Radca prawny i adwokat z ponad 14-letnim doświadczeniem zawodowym.
Ukończył studia na Wydziale Prawa Uniwersytetu Jagiellońskiego oraz podyplomowe studia z zakresu prawa zamówień publicznych na Wydziale Prawa Uniwersytetu Warszawskiego. Odbył aplikację adwokacką przy Okręgowej Radzie Adwokackiej w Częstochowie.
Aktualnie skupia się na opracowywaniu projektów aktów normatywnych z zakresu ochrony środowiska oraz sporządzaniu analiz i opinii prawnych dla Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska.
Nadzoruje prace Biura Prawnego Generalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska m.in. w zakresie realizacji zadań wynikających z ustawy z 15 lipca 2011 r. o krajowym rejestrze systemu ekozarządzania i audytu (EMAS).
Maciej Utracki | Dyrektor Biura Branży Energetycznej i Technologii | Bank Gospodarstwa Krajowego
Maciej Utracki - kieruje Biurem Sektora Energetyki i Technologii w Banku Gospodarstwa Krajowego.
Posiada kilkunastoletnie doświadczenie w bankowości korporacyjnej i inwestycyjnej.
Przed dołączeniem do BGK pracował w bankach HSBC oraz japońskim MUFG, specjalizując się w obsłudze i finansowaniu dużych projektów inwestycyjnych oraz klientów z sektora energetycznego, paliwowo-gazowego, chemicznego oraz TMT.
Absolwent Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach i studiów podyplomowych w Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Mario Zamarripa | Dyrektor ds. zrównoważonego rozwoju | ERGO HESTIA
Absolwent Wydziału Inżynierskiego (Inżynier Przemysłowy i systemów zarządzania) w Instituto Tecnologico y de Estudios Superiores de Monterrey Campus Monterrey, Monterrey Meksyk (1994 r.). Od ponad 27 lat związany z ubezpieczeniami. W latach 1995-1998 pracował w firmie ubezpieczeniowej ABA Seguros w Meksyku gdzie był m.in. odpowiedzialny za Reasekuracji. W 1997 ukończył roczny program szkoleniowy w Munich Re. Do ERGO Hestii dołączył w 1998 roku i pracował w Biurze Reasekuracji. W 1999 roku objął stanowisko Dyrektora Spółki Hestia Kontakt (Centrum Obsługi Klienta), a następnie w 2004 roku został Dyrektorem Biura Sprzedaży spółek ubezpieczeń majątkowych i życiowych ERGO Hestii. W latach 2006-2007 rozwinął sprzedaż w obszarze ubezpieczeń na życie dla klientów indywidualnych, a następnie w latach 2007-2015 rozwinął projekt sprzedaży bezpośredniej (łącznie z wdrożeniem marki You Can Drive). W tym czasie prowadził także projekt ubezpieczeń zdrowotnych. Od 2016 roku, jako Dyrektor ds. Zrównoważonego Rozwoju, realizuje Strategię Zrównoważonego Rozwoju i ESG w Grupie ERGO Hestia. Odpowiada za projekty w zakresie ESG i CSR/Odpowiedzialnego biznesu, w tym politykę środowiskową firmy oraz system zarządzania środowiskowego.
Robert Stachowiak | Dyrektor rozwoju bankowości regionalnej | Bank Gospodarstwa Krajowego
Posiada ponad 20-letnie doświadczenie pracy w instytucjach finansowych, szczególnie w zakresie bankowości korporacyjnej oraz dla małych i średnich przedsiębiorstw. W BGK pracuje od 2017 r., gdzie pełni rolę dyrektora rozwoju bankowości regionalnej. Jest odpowiedzialny za współpracę z regionami i rozwój bankowości w tych obszarach. W banku jest także dyrektorem programu „Rozwój przemysłu”, którego zadaniem jest dostarczanie rozwiązań dla projektów wspierających rozwój przemysłu, szczególnie w obszarze ekspansji zagranicznej i wdrażania nowych technologii.
Przed dołączeniem do BGK swoje doświadczenie zawodowe zbierał w ING Banku Śląskim, Banku Zachodnim WBK oraz DNB Nord.
Robert jest absolwentem ekonomii na Uniwersytecie Ekonomicznym we Wrocławiu. Interesuje się procesami społecznymi oraz piłką nożną.
Łukasz Szelecki – Menedżer ds. projektów strategicznych | Bank Gospodarstwa Krajowego
Od 18 lat związany jest z mediami i komunikacją. Pracował jako dziennikarz radiowy, telewizyjny i internetowy. M.in. był dziennikarzem sejmowym Radia TOK FM i TV POLSAT, kierował także pracą wydawców, reporterów i redaktorów wideo w Ringier Axel Springer Polska (m.in. Onet i Fakt24). Pracował także jako rzecznik prasowy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego. W ostatnich latach był związany z agencjami PR, gdzie pełnił funkcje menedżerskie i dyrektorskie.
Łukasz Szelecki związany jest także z Uniwersytetem Warszawskim. Jest doktorem nauk społecznych w zakresie nauk o polityce. Specjalizuje się w tematyce systemu politycznego RP, partii politycznych i prawa konstytucyjnego.
Prywatnie wielki miłośnik kuchni śródziemnomorskiej i literatury skandynawskiej.
dr Ewa Krasuska | Doradca strategiczny | Narodowe Centrum Badań i Rozwoju
Członek zespołu realizującego przedsięwzięcie „Innowacyjna biogazownia” w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. Od blisko 20 lat zawodowo związana z sektorem energetycznego wykorzystania biomasy, technologiami wytwarzania biogazu oraz biometanu, a także innych biopaliw płynnych. Ekspert w zakresie biogospodarki oraz gospodarki o obiegu zamkniętym. Ewaluator projektów B+R w ramach krajowych i międzynarodowych programów badawczych. Posiada unikalne doświadczenie we współtworzeniu programów badawczych w formule partnerstwa innowacyjnego oraz zamówień przed-komercyjnych, które wdrażane są w Narodowym Centrum Badań i Rozwoju.
Paweł Orlof | Prezes Zarządu | Dyrektor Generalny | Warszawa Energia Warszawa S.A.
Jest absolwentem Wydziału Nauk Przyrodniczych Uniwersytetu Wrocławskiego oraz Krajowej Szkoły Administracji Publicznej w Warszawie. Karierę zawodową rozpoczął w roku 1995 w Ministerstwie Przemysłu i Handlu.
Pod koniec lat 90. został prezesem Zarządu koncernu enviaM Polska Sp. z o.o., przygotowując i aktualizując strategię rozwoju koncernu w Polsce.
W latach 2004 – 2013 pełnił funkcję prezesa Zarządu Elektrociepłowni Będzin notowanej na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie.
Od 2013 roku do połowy 2016 jako członek Zarządu ds. Korporacyjnych Grupy ENEA sprawował nadzór właścicielski nad wszystkimi spółkami tej Grupy.
Od lutego 2017 był Prezesem Zarządu Veolii Energii Poznań.
Dariusz Szwed | Członek Zarządu Banku Gospodarstwa Krajowego od 2021
Dariusz Szwed ma ponad dwudziestoletnie doświadczenie w sektorze finansowym. Od 2019 r. pełnił funkcję wiceprezesa zarządu Alior Banku, w którym nadzorował całość biznesu banku - sprzedaż i produkty dla klienta detalicznego oraz biznesowego, działalność skarbową oraz obszar private banking i biuro maklerskie. Jednocześnie był prezesem zarządu Alior TFI. Był członkiem kilku komitetów, w tym komitetu kredytowego. Wcześniej, od roku 1995 był związany z Santander Bank Polska, ostatnio jako dyrektor departamentu private banking, gdzie odpowiadał za nadzór nad kompleksową działalnością biznesową, obejmującą także ryzyko operacyjne, kredytowe i reputacyjne tego obszaru. Nadzorował również detaliczną część działalności biura maklerskiego tego banku. Ponadto był członkiem zespołu zarządzającego fuzją Santander Bank Polska i wydzielonej części Deutsche Banku, w którym odpowiadał za analizę i wdrażanie docelowych rozwiązań biznesowych private banking w połączonym banku.
W Banku Gospodarstwa Krajowego nadzoruje realizację wewnętrznego filaru Transformacja cyfrowa i procesowa strategii banku na lata 2021-2025. Prezes Szwed podkreśla, że jego celem jest stworzenie warunków dla dynamicznego rozwoju banku poprzez nowoczesną platformę IT, automatyzację i robotyzację oraz redukcję nieefektywności i racjonalne wykorzystanie zasobów.
Absolwent wydziału bankowości i finansów w Wyższej Szkole Bankowej w Poznaniu oraz zarządzania na Politechnice Częstochowskiej. Ma również dyplom Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Prywatnie pasjonat sportu oraz działania rynków kapitałowych.
Szymon Cegielski | Członek Zarządu PreZero Zielona Energia Sp. z o.o.
Dyrektor Zakładu w PreZero Warszawa Sp. z o.o. Oddział ITPOK w Poznaniu
Menedżer wyższego stopnia z doświadczeniem w obsłudze rynku inwestycyjnego energetyki zawodowej. Posiada kwalifikacje potwierdzone Świadectwem Kwalifikacji w zakresie gospodarowania odpadami w zakresie termicznego przekształcania odpadów. W strukturach Grupy od 2013 roku. Początkowo obejmował stanowisko Dyrektora Kontraktu w spółce PreZero Zielona Energia, której celem był udział w przetargu na budowę i eksploatację spalarni odpadów komunalnych. Następnie w 2019 roku objął stanowisko Dyrektora Zakładu w oddziale ITPOK w Poznaniu i tę rolę pełni do dziś, równorzędnie z realizowanymi obowiązkami Członka Zarządu PreZero Zielona Energia Sp. z o.o.